RSS 2.0

Det har varit några intensiva veckor - Melodifestivalen hamnar alltid i fokus. Det är visserligen en tävling, som många tar på blodigt allvar - men samtidigt ett spel som är mest på låtsas. De flesta har åsikter, personligen har jag det också, men samtidigt måste man ta allt som sägs och skrivs med en "nypa salt". Man måste dock alltid kunna stå för och leva med det man skrivit - det får därför bli en väl avvägd mix mellan seriös kritik och lätt skämtsam ironi.

Häromdagen sa jag till någon: "Vad vore Melodifestivalen utan Aftonbladet?". Han kontrade med att säga: "Vad vore Aftonbladet utan Melodifestivalen?". Melodifestivalen och kvällstidningarna tycks leva i någon slags symbios.

Ibland kan det bli riktigt otäckt. Förra årets häxjakt på Carola, fick i år sin motsvarighet i fråga om Caroline af Ugglas. Nästan allt sån't här beror på, att många inte ser skillnad på sak och person. Man kan säga och skriva hur kritiska ord man vill om låtarna, framträdandena - så länge det sker med respekt. Personangrepp, däremot, skall man inte syssla med. Då har man gått över gränsen.

Molly fick igår smaka på det tuffa livet som artist: först kom hon sist i Melodifestivalen, sedan blev hon skadad på efterfesten och fick föras till sjukhus med glassplitter i ansiktet. Krya på dej, Molly! Du var värd ett bättre öde - och en något bättre låt. Det är inte lätt att axla allt det här som 16-åring, men jag tycker du hanterade det mycket bra!

Sverige har röstat och vinnaren är utsedd. Jag skrev igår att juryn och folket var överens om Mollys sistaplacering. Nu ser jag att hon (i fråga om tittarröster) faktiskt kom på plats nr8. Rösterna fördelades i ett par olika "block".

  1. Malena och Caroline (18%), mellan vilka det endast skiljde ca 4000 röster.
  2. EMD, Alcazar, Måns, HEAT, SDF - som alla låg mellan 8%-13%
  3. Molly, Agnes, Emilia, Sofia - mellan 1%-3% av folkets röster.

Nu får vi vänta ungefär ett par månader, innan vi får veta hur det går för det bidrag, som vi har utsett till att representera Konungariket Sverige. Personligen har jag inga stora förhoppningar den här gången - men man kan aldrig veta på förhand hur det går i ESC.

Nu kan det istället vara trevligt att få återinträda i verkligheten och ägna sig åt andra saker - mina blommor t ex (jag har mängder av pluggboxar som just nu åtnjuter solskenet i mitt köksfönster). Ett stort projekt på jobbet har pågått under samma period som Melodifestivalen, men nu står vår fina ledningscentral färdig.

Inom kort skall jag njuta av lite välförtjänt ledighet - både ifrån jobb och alltför intensivt bloggande. Det blir istället en hel del fysiskt arbete - häckar som måste klippas, staket sättas upp osv - om du missat detta tidigare, så har jag en sommarstuga på Öland. På min sajt finns min väderstation, webbkameror, trädgård, blommor och fotoalbum.

Däremot lovar jag dig, kära läsare, att jag skall hålla bloggen uppdaterad med avséende på mina framsteg på blomfronten.


Mina tidigare inlägg om Melodifestivalen hittar du här:

Malena firade – med hångel Malena firade – med hångel
Riskerar missa semifinalen – har föreställning i Wien samma dag
”Jag svimmar snart!” – Malena om sin blackout Så jämnt var det
Molly Sandén skadad av glassplitter Tittarna svek
"Det blir Jäger med Måns!" Af Ugglas: "Tack, snälla, snälla, snälla..."
Tittarna svek förhandsfavoriten Petra Medes magnifika succé
Vilken tävling, vilket osannolikt raffel La Voix vann tidernas Schlagerfestival
Malena Ernman vann Melodifestivalen 2009 Fick låga poäng
Såpoperan fortsätter i Moskva Så firar en sopran
Vad tycker du? 3705 rösters marginal
"Därför har de snuskiga komikerna tagit över" Folket valde Malena
En artist med pondus Måns: Har mig själv att skylla
Amster om finalen Att dumförklara Europa, ursäktar inte usla låtar
Snygg-Eriks hemliga romans på efterfesten  

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  2   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS