RSS 2.0

Jag sitter här och tittar på mina webbkameror, som finns utplacerade i trädgården vid min sommarstuga på Granudden i Färjestaden på Öland. Sedan ett par dagar tillbaka ligger ett tjockt snötäcke över gräsmattan och rabatterna. Det är kanske tur det, för nu skall det enligt prognosen fortsätta att vara riktigt kallt - i en vecka till, men sedan kan det bli plusgrader. Men innan dess skall det ha kommit mera snö.

Om man tittar lite på väderstatistiken, så ser man att det i år inte har varit lika varmt i januari och februari som det var förra året. Det är på sitt sätt också bra - det är ju inte meningen att blommorna skall lockas att komma upp för tidigt. Kommer det sedan ett bakslag, som skedde just 2008, kommer en del växter att ta stryk. Som det ser ut nu, är det ingen större risk att detta upprepas i år.

Nu blir det alltså ingen resa österut den närmaste tiden. Jag har 4 pluggboxar med växter, stående i köksfönstret, samt en i kylskåpet (!) - sattes igår. En box med Rudbeckior har stått i kylskåpet sedan den 17/1, men nu blev det alltså dags att ta ut den, och vi får se hur lång tid det tar innan fröerna gror. Enligt produktinformationen borde jag ha ställt boxen utomhus och låtit snön falla - men nu har jag ingen bra plats, så det fick bli kylskåpet istället. Utomhus kan det ta upp till 5 månader innan något kommer upp - vi får hoppas att det inte tar så lång tid. Nu står det istället en box med Knölvial där - en slags perenn Luktärt, som till skillnad från Rosenvial verkligen luktar.

Nu får dessa boxar stå där tillsvidare. Jag har just nu inga planer på att åka till Småland och sätta dem där. Det får bli senare. Det finns några växter som kan sättar i mars, men merparten av mina fröer i år har Impecta's odlingsanvisning 4, som innerbär att de skall sättas utomhus i sk kallbänk. Det tänker jag däremot göra i Småland, men inte förrän det är frostfritt. Här kan du se vad jag planerar i år.

När groddarna börjar visa sig på fönsterhyllan, har jag två växtlampor från Clas Ohlson, som behövs nu när solen inte är så stark.

 
Bloggar.se:   frö, fröer, förkultivering, frösådd, blommor, trädgård, perenner, förkultivering, väder, snö

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS