RSS 2.0

Min väderstation visar just nu +1,4°C och sjunkande med -0,2°C per timme. Nederbörd faller och just nu ser jag i mina webbkameror ingen snö, men det är säkert bara en tidsfråga.

Det har förstås sina sidor att ha en trädgård i sommarstugan på Öland, när man har 360 km bilresa dit. Nu har jag inte varit där sedan 2009-10-31. Då klippte jag faktiskt gräset och fick med mej de löv som hade fallit. Jag kunde dock inte klippa ner höstperennerna, t ex mina Astrar. Nu har de vissnat och behöver klippas bort. Samma sak gäller Blodnäva och övriga växter som var gröna vid senaste besöket.

Tanken är förstås att göra detta innan snön lägger sig. Nu läser jag i bladet att det skall bli snö de kommande veckorna. Under de senaste veckorna har tidningarna spekulerat i om den milda förvintern har något med klimatförändringar att göra. Nu slår naturen tillbaka och nu blir det istället kallare än normalt. Är detta också klimatrelaterat? Jag vet bara en sak, nämligen att om havsnivån stiger med låt oss säga en meter, då hamnar min trädgård under vatten!

Det är bråda tider på jobbet just nu så jag har bestämt mej för att inte sätta mej i bilen på veckosluten. Då behöver jag ta det lugnt. Nåväl, lite snö hindrar inte mitt arbete men det blir svårare. Problemet är att jag inte kan vänta till snön smälter bort, eftersom det då kommer upp andra blommor, t ex Krokus.

Jag skulle även vilja lägga på lite barkmull ovanpå. Det ser snyggt ut och luktar dessutom gott. Annars brukar ytan se lite lätt stökig ut, när man klippt av perennerna.

På Bakgården har jag i år satt perenner men även ettåriga växter. Det ställer till lite bekymmer just nu, eftersom jag behöver rensa undan. Men jag skall ju inte rycka upp sådant som skall komma nästa år. Jag får gå där med saxen och klippa selektivt. Sådant tar tid, rabatten är 6x1m.

Nästa år skall jag försöka att inte sätta så mycket frön. Jag nöjer mej nog med att driva upp lite Riddarsporrar till rundlarna. Men jag kan inte låta bli att sätta Ackleja också. Den är lite svår att få fart på, så jag tänker göra allting enligt alla konstens regler, med köldperiod osv. Frön till sådana perenner kan man även sätta utomhus på på höst/vinter. De gror då till våren. Jag funderar faktiskt på att prova - men då måste jag rensa ordentligt först. Och man kan ju inte sätta frön när marken är frusen förstås!

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS