RSS 2.0

Så här års snöar det. Snön skapar då och då olägenheter och problem för oss människor. Många tycker fördelarna med snön uppväger nackdelarna. Det skrivs spaltmeter efter spaltmeter om "snökaos" och "snöstorm". Kaos är mig veterligen ett näst intill oförutsägbart tillstånd av slumpmässighet. För att det skall vara storm, måste vindstyrkan uppgå till minst 25 m/s. Detta sagt med all respekt för er som varit insnöade i Skåne.

Det som däremot är sorgligt, är att vi människor aldrig tycks lära oss att anpassa oss till snö och halka. Julen är årets stora trafikhelg och i samband med snö och halka uppstår olyckor och i många fall tragedier. Därför finns det all anledning att uppmana till försiktighet. SMHI har utfärdat klass I varning för snöfall. Visst skall man kunna varna för svårigheter och uppmana till försiktighet, men man måste vara saklig och nyanserad - annars tappar man i trovärdighet.

Nu när isarna börjar lägga sig, kan det vara frestande att ge sig ut på dem. Här finns också en fara. Man ger sig i många fall ut på isar som inte håller, med olyckor som följd. Än så länge har det dock inte inträffat några sjöräddningsfall. Sjöräddningens insatser går att följa, både på Blogg, Twitter och Facebook.

Det har varit rejält kallt och snön har fallit nästan varje dag - jag talar nu om min sommarstuga på Granudden i Färjestaden på Öland. Jag var där för ett par dagar sedan och hade egentligen tänkt mej lite trädgårdsarbete, men det gick förstås inte. Nu kollar jag in väderprognosen (Klart, VackertVäder). Där spår man visserligen att temperaturen under några av de närmaste dagarna skall börja närma sig nollan, men det ser väl inte ut att kunna innebära att snön smälter undan.

Aktuellt väder i Färjestaden

Bilden ovan är hämtad från min hemsida, där jag har en egen väderstation.

Men vad jag kan gör nu, är att sätta ut mina 4 nysatta pluggboxar, med Rudbeckior och Akleja.

Två döda i snökaoset 60-årig man frontalkrockade – 41-årig man voltade med sin bil
Snökaos världen runt Så klarar du dig i trafiken
Mer snö på ingång mot länet Vädret under jul och nyårshelgen
10 centimeter nysnö på väg hit Bildspecial
Snöbilder från övriga världen Varning för trafikkaos
Man omkom i krock med lastbil Det blir mer snö i veckan
Risk för trafikproblem i södra Sverige Väderkanalen
Nytt oväder in över Skåne Så undviker du olyckor i jultrafiken
Risk för halka på vägarna Mer snöfall över landet
Nu drar ovädret in över Sverige Dubbat eller dubbfritt?
Flera fordon i krock på Sallerupsvägen Nu snöar det igen

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS