RSS 2.0

Det har blivit en hel del gjort på Öland, sedan min ledighet började i lördags. Första besöket i stugan resulterade också i ett besök på den lokala plantskolan, där jag inhandlade lite olika växter för utplantering på bakgården. Visst har jag mängder med förkultiverade plantor, men majoriteten av dessa kommer inte att bära frukt förrän tidigast nästa år. Det känns bra att kunna ha lite färgprakt redan i år.

I framkanten blev det lite olika vivor som sprider starka färger. Det blev även en del Borstnejlika som skall blomma redan i år. I mitten så satte jag en blandning av Riddarsporre, Aster och Rosenstav.

Nu blev det även dags att plantera ut en hel del av mina förkultiverade plantor. I bakkant satte jag ut alla mina Lupiner, mellan varje Solros, som jag satte ut för några veckor sedan. Framför Lupinerna satte jag mina Stockrosor.

Idag har jag satt ut "resten", dvs det som jag kan sätta ut. Alla dessa vackra Ackleja har jag satt ut i Staket, extra och Bakgård. Slingerväxter blev det runt varje kamera, samt vid norra och södra gaveln samt runt Körsbärsträdet. Det blev olika varianter av ettårig Luktärt, flerårig Luktärt samt blandade slingerväxter.

I förodlingen finns nu egentligen bara Riddarsporrar ("Belladonna", "Sky Lights" och Kinesisk Riddarsporre), som jag har planterat om i lite större lådor. Så får vi inte glömma mina Rudbeckior Echinacea X Hybrida 'Paradiso'. De är också omplanterade och börjar nu växa ordentligt. Jag har även lite Astrar och Blåklintsaster Stokesia Laevis.

Den främsta orsaken till att jag skolar om istället för att plantera ut direkt, är att de här plantorna inte kan planteras ut förrän det som växer på platsen har blommat över. Annars hade jag i år lovat mej själv att inte plantera ut alltför klena växter, men så blev det idag. Mina Ackleja var ganska spröda, men något sa mej att de inte kunde växa sig större i pluggboxarna. Att skola om flera hundra plantor kände jag inte för just nu. Får de växa i mina rabatter så är detta ju egentligen precis lika fin kontrollerad miljö som en blomkruka.

Istället för en massa pluggboxar har jag nu en massa "drivhus för fönsterbräda", som jag får kånka på. Pluggboxarna kan ju staplas på höjden men de nya lådorna får jag bära en och en. Fördelen med lådorna är att de klarar sig längre utan tillsyn, i och med att "strutarna" är större.

Sedan kan jag inte låta bli att skryta lite med alla mina Påskliljor vid staketet. Bilderna är ett par dagar gamla men jag tar nog nya under onsdagen, då osedvanligt varmt väder utlovas. Icke desto mindre har det under tisdagen noterats 20,9 härliga plusgrader kl 14:55.


Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS