RSS 2.0

Visst känns det mer än frustrerande, när man sågar den grenen man sitter på. Har man som jag 36 mil till stugan så blir det lite knepigt när man inte längre får någon kontakt med servern som står där.

Jag börjar så småningom inse, att det här med att använda trådlöst nätverk (WLAN) i stugan kanske inte var så bra...

Minsta lilla störning så tappar de två datorerna kontakt med nätet. Värst är det faktiskt med den nya datorn. Det räcker i princip med att jag bootar om routern så händer det. Att skälla på Microsoft och Vista var väl förra årets grej? Fast man kan ju undra varför det här händer.

Igår kväll satt jag och gjorde lite nya portmappningar, varvid brandväggen föreslog en omstart. Så tappade jag bort den nya datorn. Nu har jag ju ett script som körs en gång i timmen som i bästa fall upptäcker att nätet är borta och bootar om datorn. Men det tog 3 timmar innan det skedde. Problemet löst - trodde jag...

I morse hade det hänt igen (och då var jag faktiskt helt oskyldig, i det att jag sov sötare än vanligt).

Större delen av denna onsdag har jag tillbringat på tåg. Jag har varit på ett möte i Stockholm mellan 13-16 och resten av tiden har gått åt till resande. Tur det finns bredband (!?) på tåget - fort går det inte i alla fall!

Efter 3 timmars hackande så lyckades jag till slut få kontakt med servern igen. Då visade det sig att den hade installerat uppdateringar och därför startat om - Tack kära Microsoft för det !!!!

Nu har jag ställt ner hastigheten en aning på nätet, körde n Draft och jag såg att den nya datorn kom upp och gick ur efter 5 sekunder - men den hastighet den rapporterade var blygsam. Jag drog ner speeden från 300 till 54 MBit/s och väntade tills nästa heltimme - och vips så var systemet uppe igen. Dessutom kommer datorn att boota var 5:e timme oavsett hur bra eller dåligt den mår - jag tycker det är bättre än att den blir borta flera dagar i sträck. Jag har som bekant annat att göra än att sitta hela nätterna och försöka få fart på ett trådlöst nätverk på 36 mils avstånd....

Nu är det så att det just nu behövs bägge datorerna för att väderstationen skall fungera. Det är den gamla datorn som just nu snackar med stationen - resten ligger i den nya (kanske till veckoslutet att jag åker till Öland och sätter i ett nytt seriekort i den nya servern). Tappar jag den nya datorn så kan jag manuellt starta webserver och Weather Display i den gamla datorn och mappa om port 80 i brandväggen så att den pekar dit. Problemet är att när jag i bästa fall får fart på den nya datorn, så har den jobbat på i lugnan ro - fast utan väderstation (flat line blir följden).

Nåväl, man måste kanske intala sig att detta inte är livets viktigaste ting och att ingen gråter för att min väderstation - eller en hela sajten - är borta någon dag ibland (det har ju faktiskt hänt förr). Fast jag är förstås lite rädd om mitt rykte!

Som om detta elände inte vore nog, nu ser jag på Aftonbladet att vintern är på väg. Dags att lägga på vinterhjulen alltså, om man nu skall till Öland. När skall jag hinna med det - jag lär väl förstås inte vara ensam om att ha det behovet just nu. Och inte har man bokat tid.

 
Bloggar.se:   snö, åska, drivis, vinter, elände, strul

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS