RSS 2.0

Datorn som driver min webbsajt är allt annat än ny. När jag drog igång mitt projekt i början av 2006, köpte jag en ny dator att ha hemma. Här i stugan satte jag min förra dator, som är en 1.8 GHz CPU med 256 MB RAM. Om jag kikar i aktivitetshanteraren, ser jag att CPU-användningen ständigt pendlar mellan 60-100%. Det beror förstås på alla servrar som körs i den. Det var ju aldrig meningen att jag samtidigt skulle sitta och surfa vid den. Däremot är den stabil, dvs den hänger sig nästan aldrig.

Det som alltid är igång i datorn är:
- Heavy Weather, orginaltillbehöret till min väderstation (WS-3600), för att läsa data från serieporten.
- Weather Display, som läser loggfilen från ovanstående och skapar all vädergrafik.
   - Plus ett par ytterligare hjälpprogram som WD startar vid behov.
- Sambar Server, en webbserver för sajten http://www.granudden.info .
- WebcamXP, som läser realtidsvideo via USB från mina 5 webcams i trädgården.
   - Den har även en inbyggd webbserver: http://www.granudden.info:8080/ .
- Tight VNC, som används för att fjärrstyra datorn när jag inte här på plats.
- Cam Save, en liten snurra som sparar en webcambild lite då och då.
Visst är det frustrerande att datorn är långsam, men det beror ju bara på att man vant sig vid en snabb dator. På jobbet och hemma har jag idag väldigt snabba datorer. Jag är van vid att kunna arbeta spontant och instinktivt och inte behöva tänka så mycket. Det mesta jag gör sitter i ryggmärgen och måste jag tänka så blir det knas. Lösningen är förstås att planera sitt arbete, dvs om man behöver göra något betungande - så stänger man av alla servrar under tiden.

Program som körs schemalagt eller manuellt då och då:
- JAlbum, som uppdaterar mitt Fotoalbum.
    - Det är en Java-applikation som behöver alla datorns resurser.
    - När jag läser in bilderna från kameran via USB, behöver jag stänga ner webkamerorna.
- Check, ett script som ser till att min internetanslutning lever och håller min IP-adress uppdaterad på cjb.net.
- Upd, ett script som uppdaterar min webcamhistorik och min webcamkalender.
- XML/RPC ping, ett Python-script som startas när jag har skrivit ett nytt blogginlägg.

När servern går obemannad, så låter jag den gå i en användarprofil med minimalt antal "onödiga" tjänster startade. Som onödig tjänst klassade jag tidigare anti-virus, men det har jag fått ompröva (klokt tror jag!). Däremot har jag stängt av allt annat som inte är absolut nödvändigt, t ex automatiska uppdateringar.

Det börjar dock bli dags att snegla på en ny dator till stugan. Jag har vissa planer på att fjärrstyra min amatörradiosändarstation i stugan och då kommer datorn inte att räcka till. I vart fall är det slut på användbara USB- och serieportar.

 
Bloggar.se:   dator, CPU, RAM, server, väderstation, webcam


Ab

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS