RSS 2.0

Medan media basunerar ut nyheten om den "skånska superskrällen" och samtidigt slår fast att svenska folket (om man får tro Aftonbladet) tycker att "fel låt gick vidare" - trots att det faktiskt var svenska folket som röstade fram de två finalisterna - då kan jag inte låta bli att reflektera över vilka av finalisterna som har en låt som kan gå hem i ESC. Å andra sidan - vad som går hem i ESC, det är en svårtippad historia - det har senaste årets tävlingar visat.

BWO är klart gångbara. Sanna likaså.  Patrik hade varit det. Däremot tror jag inte Frida - oavsett om vi här  hemma tycker hon är skön. Ola & Caracola gör upp om nästa nivå i andra chansen. Dessa låtar hade kunnat klara sig internationellt.

Men, skall man egentlien inte rösta efter hjärtat? Ja till en viss gräns. Men i ESC är det taktik- och kompisröstning som gäller. Ibland kan man fråga sig, om det spelar någon roll vad vi ställer upp med. Och svaret på den frågan är, att skall vi ha en chans mot de kompisröstande fd öststaterna - då måste vi ställa upp med en låt som är en fulträff och med ett framförande som är något utöver det vanliga - samtidigt som bidraget måste "sticka ut" en aning. Därför tror jag på Sanna.

Det finns - som jag ser det - två sätt att utmärka sig i ESC:
1. Gör något riktigt tokigt och galet
2. Gör något som är så bra, att det överskuggar all kompisröstning

Personligen håller jag en slant på svensk kvalitet - det är det vi är bra på. Annars blir det lätt lite patetiskt när vi skall försöka vara något vi inte är.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  2   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Pialotta

Ja du har bra tankar du runt det här med schlagerfrosseri:-)
Jag är oxså en av dom som tror på Sanna Nielsen i det stora loppet. BWO var de som vann min röst igår och så kan jag undra om det är lekstuga vi är ute efter då det gäller vissa framträdanden och låtar.. med tanke på gårdagens hopplåt som gick vidare direkt till Globen.
Ha de.. tjingeling o tack för jag fick tycka till..

2008-02-24 @ 12:38:41
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: jessi

håller med dig, allt handlar om kompisröstning.
dem som har flest grannland vinner. Nää, kanske inte riktigt men principen är ju sådan.

2008-02-24 @ 13:06:15
URL: http://jessi91.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS