RSS 2.0

Vid morgonfikat läser jag i bl a AB att det varit ett jordskalv i södra Sverige. Nuförtiden sover jag tungt på nätterna, så jag har inte märkt något. På Öland har jag en väderstation, men får kanske fundera på att komplettera med seismograf :-)

Nu är ju dessa 4,7 inget kraftfullt skalv i globalt perspektiv. Vi här i Norden har varit förskonade från förödelse. Men för oss räcker det för att skapa oro och undran. Samtidigt får man förstås hoppas att detta höjer krismedvetenheten hos oss och framförallt hos de som styr i samhället. Vår moderna infrastruktur är så sårbar, att det sannolikt inte krävs speciellt mycket för att vålla stora störningar. Nattens skalv har mest skakat om i vår lilla idyll.

Av erfarenhet vet jag, att händelser av det här slaget ofta inträffar när man minst anar det. Det kan gälla allt från olyckor till sjöss och flyghaverier till terroristattacker. Man måste alltid vara beredd.

Vid en snabb genomläsning av det som hittills rapporterats i media, har jag inte kunnat se några faktiska skador eller störningar.

För min egen del tänker jag sjö- & flygräddning. Fast 4,7 räcker knappast för att det skall bli någon tsunami :-) Hursomhelst, vid koll av MRCC Online finns inget att rapportera från natten.

 
Bloggar.se:   jordskalv, jordbävning, skåne, väderstation, seismograf, tsunami

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS