RSS 2.0

11 timmar kvar nu, fast i Nya Zeeland och Australien är det redan 2009. Årsskiftet, som egentligen är en icke-händelse, kan ändå bli en chans att dra ett streck och glömma året som gick - för att istället blicka framåt. 2008 vill jag faktiskt glömma så fort jag bara kan. Frågan är om 2009 blir så värst mycket bättre.

Fast det som är mest spännande med framtiden, tycker jag är alla de vetenskapliga framsteg som görs. Tänk om vi under 2009 får svar på några av de ständiga frågor som ställs: är vi ensamma i Universum, hur kom Universum till, hur fungerar allt tillsammans - i det stora och i det lilla? Är det strängteorin som gäller - vilket jag personligen inte tror på: den är alldeles för komplicerad för att vara den elegant enkla lösningen som beskriver hela skapelsen. Själv försöker jag bidra - kanske inte med mina egna tankar, men väl med mina datorer. Genom nätverket BOINC kan vem som helst låta sin dator utföra vetenskapliga beräkningar inom olika områden.

För oss som jobbar inom sektorn "blåljus" kan det dock bli en hel del att göra nu i natt. Fast Sjö- & Flygräddningen brukar mest få larm om nödraketer som skjutits upp i okynne, oförstånd eller vad man nu kan kalla det. Låt bli nödraketerna - de är en nödsignal som inte får missbrukas! Polis och Räddningstjänst rustar för en av årets jobbigaste nätter. Bara för att vi svenskar inte kan lära oss att festa med förstånd. Någon isolycka kanske det kan bli också.

Helt klart är att det kommer att hända en hel del 2009. Vår nygamla ledningscentral skall vara inflyttningsklar i mars, ny IT-miljö från februari - och så skall Sjöräddningscentralen och Flygräddningscentralen slås samman, nu när Flygräddningen tillhör Sjöfartsverket från årsskiftet. Och så skall RAKEL införas. Mycket att stå i - tur man har haft möjlighet att vila upp sig under ett par veckor - sedan gäller det att ta friska tag och jobba på, allt vad man orkar.

Mitt uppi allt detta får man ju även vara beredd på att något allvarligt kan inträffa på sjön eller i luften - då blir det jobba av även för mej; ett och annat intensivt dygn, där jag då brukar få som uppgift att serva pressen och allmänheten med information kring det som händer. Sådant går ju före allt annat som är planerat - det är bara att gräva ett stort hål i kalendern, ta på sig headsetet och sätta sig framför en dator och en telefon och jobba. Fast nu har vi ju bloggen och pressmeddelanden via nätet, så förhoppningsvis skall det inte behövas så mycket telefonsvarande längre - även om nyhetsmedia verkar föredra en peronlig kontakt: man vill gärna ha ett "pratminus".

Skall vi då döpa om MRCC Online till JRCC Online? För visst kan det finnas intresse att även läsa om aktuella Flygräddningsfall? Just nu blåser det ordentligt i norra Sverige - hoppas inget allvarligt inträffar där. Annars ser det ut att bli klart och fint väder för nyårsraketer i år.

Mitt upp i allt stök så skall jag passa på att fylla 50. Inget att fira tycker jag egentligen. Varför fira att man har passerat mitten och är på väg utför :-)

Tio år kvar till pensionen alltså, om inget hinner ändras under tiden - 60 års pensionsålder ter sig som en lyx i dessa tider. Jag börjar längta till den tiden då jag kan ägna mej åt trädgården , blommorna - och alla bestyr runt min sommarstuga - på heltid. Men om jag flyttar tillbaka till ostkusten, då kanske det inte längre finns något behov av att ha "radiostyrda tulpaner" - som en kollega döpte min webbkameraövervakade trädgård till. En egen väderstation kan väl vara bra att ha, även om man inte sitter och kollar vädret på avstånd?

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Magnus, Kalmar

God fortsättning på det nya året Peter! Och grattis till de 50 ! Klart du ska fira det...man fyller bara 50 en gång kanske :)

2009-01-02 @ 14:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS