RSS 2.0

Nu talas det i media och väderprognoser om högtryck och stigande dagstemperaturer. Jag var i Stockholm under fredagen - där var det soligt men blåsigt och det kändes väldigt kyligt. Här i Kungsbacka har jag just nu 11°, men min termometer är inte direkt "vetenskaplig". På Öland visar min väderstation just nu +10,3°C med stigande trend.

Förra helgen var jag på Öland och tog bilder. Sedan dess har jag sett i mina Webbkameror, att ytterligare blommor börjat slå ut:
- Påskliljor och övriga Narcisser,
- Kejsarkronor (Rubra, Lutea och Aurora),
- Tulpaner (darwin-hybrider och en lägre sort).

Om en vecka kommer jag troligtvis att åka till stugan. Jag tänkte ta en semestervecka runt Valborg. Bortsett från det sedvanliga vårpysslet så behöver jag göra en hel del saker i trädgården.

- Ta nya bilder!
- Sätta ut en del plantor som jag drivit upp från frö.
- Rensa (o)gräs.
- Fylla på lite jord här och var där det sjunki.
- Döda mossa...

Tidigare har jag här i bloggen berättat om min fröodling.

Idag skall jag även komplettera lite i pluggboxarna:
- Aster, Benary's Composition
- Luktaster
- Riddarsporre 'Delight Mix'
- Stockros Hollyhock 'Giant single mixed'
- Stockros 'Happy Lights Mixed'

Nu tänker jag försöka sätta ut lite plantor - främst på de ställen där det finns plats.

Norra gaveln
Här skall jag om möjligt sätta lite:
- Alpaster
- Borstnejlika
- Temynta
- Citrontemynta
- Regnbågslupin
- Slingerblandning (skall klättra upp längs antennmasten!)

Södra gaveln
- Rosenskära
- Borstnejlika
- Pelargoner
- Klint
- Sömntuta
- Slingerblandning (skall klättra upp i spaljen)

Körsbärsträd
- Slingerblandning (skall klättra upp i spaljen)
- Stockrosor
- Riddarsporrar (Delight Mix, Sky Lights, Kinesisk)

Uteplats
- Stockrosor
- Riddarsporrar (Delight Mix, Sky Lights, Kinesisk)
- Temynta
- Citrontemynta

Rundel #4
- Riddarsporrar (Delight Mix)

Bakgård
- Klint
- Sömntuta
Sommarblommor (i år har jag riktigt många olika sorter)

Staket, extra
- Gazania

Nu skall blogg.se byta plattform igen (andra försöket). Vi väntar  med spänning!

Lite mera läsning från olika nyhetsblad:
- De kommande tre veckorna sprider sig värmen över hela landet
- Nio praktiska tips som får igång grönskan.
- Packa picknick-korgen
- Bli kär i vår - med hjälp av nätet.
- Liten mask får döda mördarsnigel
- Orgie i sommarlängtan
- Rätt fönster för dina älsklingar
- Nytt beslut. Millimeterstora rundmaskar får användas i jakten på mördarsnigeln.
- Krukträd på balkongen
- Hur tuktar jag mina rosor?
- Liten mask får döda mördarsnigel
- Gröna rum för livets skiften
- Goda tips för en rumsträdgård
- Sol och värme hela helgen

Intressant

 

Bloggar.se:   väder, värme, öland, tulpaner, kejsarkrona, trädgård

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS