RSS 2.0

Observera, att länkarna till layouter och blommor pekar på sidor som i skrivande stund inte är uppdaterade med det som jag planterade i september 2007.

Staket, Vänster
Efter alla nya lökar där, kan man kanske undra om det skall vara nödvändigt att sätta dit ytterligare växter. Jo, men nu är det förstås så, att lökarna, i synnerhet Narcisserna, kommer att pryda denna rabatt tidigt på vårarna. Visserligen finns det Pioner och Echinacea, men det behövs något som tar vid, ungefär från juli och framåt.
Här har jag tänkt mej att sätta Stockrosor och Riddarsporrar i bakkanten, dvs in emot staketet. I mitten har jag redan Temynta, men jag kan behöva kompletera (den är lätt att driva upp). Det här är sådant, som jag måste driva upp från frön. Riddarsporrar skall sättas tidigt, i januari, medan man kan vänta tills vårkanten med Stockrosor. Jag tänker mej den enkla Stockrosen.

Staket, höger
Här har jag mina vackra Liljor, som blommar i juli. Även här behövs det kompletteras, från augusti och framåt. Här finns också Echinacea, men jag tänker mej något högt, bakom liljorna. Även här skulle det passa med Stockrosor och Riddarsporrar. Här blir det sannolikt den höga, dubbla Stockrosen.
I framkanten finns det gott om vårblommor, bl a Tulpaner och Iris. Här kan jag tänka mej olika slags höstblommor. Men främst blir det nog fråga om Riddarsporrar, i det här fallet Sky Lights. I år har jag sommaraster här, det kan jag också tänka mej nästa år.
Även här kan jag behöva komplettera i mitten med Temynta.

Staket, extra.
Detta är en renodlad (!) perennrabatt. Här har jag i bakkant Studentnejlika. Framför dessa planterade jag i somras även Flicköga. Framför dessa har jag en, förmodligen ettårig, växt som heter Gazania. Här behövs något för nästa år. Man kan välja en ettårig, men helst vill jag ha perenner. Oavset vad jag väljer, vill jag ha något som blommar hela sommaren. Det lutar just nu åt någon form av Geranium, t ex Blodnäva.

Altan.
Eventuellt sätter jag här lite Alpaster. Den är låg och blommar tidigt (maj-juni).

Gavel (södra gaveln)
Mina slingerväxter funkade inte så bra. Jag satte tre olika Kaprifol och två olika Klematis. Vi får se om dessa tar sig igen nästa år, annars köper jag nog nya. Jag har Nejlikor i framkanten. Jag hoppas de kommer igen nästa år. Baktill hade jag i år Rosenskära. Den är väldigt vacker men bara ettårig. Även här kan jag tänka mej en Geranium, av lite högre slag. Jag tänker mej även lite blandade Slingerväxter.

Uteplats.
Jag skall komplettera med lite Riddarsporrar, Stockrosor, Temynta. I framkanten lite Sky Lights.

Körsbärsträd.
Mina Stockrosor vill sig inte riktigt. Det blir massor av bladlöss, som antagligen kommer från den halvdöda trädstammen. Jag tänker dock inte ge mej!. Det blir även lite extra Riddarsporrar. Det nya för i år var att jag satte upp ett spaljenät. Slingerväxter verkar fungera bra här.

Björk.
Här tänker jag mej komplettera med lite extra Astrar. Det finns en 75-85cm hög blandning som blommar från juli. Alpaster i framkanten kan också bli fint.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS