RSS 2.0

I inlägget härunder ser du vilka lökar jag köpt till hösten 2007.

Den stora förändringen blir i Staket, Höger, där jag tänker gräva upp de nuvarande Påskliljorna och flytta dem till en rad längst in mot staketet. Sedan blir det förstås lite följder av detta. Jag tänker mej ett stort antal Påskliljor, närmare 200st, längst in mot staketet, både till vänster och höger om grinden. I och med att jag beställt olika slags Narcisser, kan jag förlänga blomningstiden.

Eftersom jag är där och gräver, så behöver jag komplettera med Dvärgiris och Vårstjärna. Det är inte säkert jag klarrar att bevara de lökar som finns i jorden, när jag gräver. Samma sak gäller Pärlhyacint, som jag tänker mej att ha framför Narcisserna (även framför Liljorna), endast höger om grinden alltså.

Jag har flyttat på mina Kärleksört, och där tänker jag mej Kejsarkronor (en mix med tre olika färger), 4 grupper alltså. Efter att de har blommat färdigt, har jag olika slags Rudbeckia/Solhatt. Eventuellt några Allium Purple Sensation där också (de får dock inte trängas med Kejsarkronorna).

Runt Kejsarkronorna tänker jag mig utöka beståndet av Hyacinter. Idag finns där 6-8 st runt Kärleksörten. Jag tänker mej 20 st Hyacinter i en fyrkant runt varje grupp. Jag kanske även kan bevara de befintliga. Blir det för mycket, kan jag alltid sätta några direkt framför Narcisserna, vänster om grinden (det går inte till höger pga Liljorna, som jag inte vill röra!).

I en rad, i höjd med den främre kanten av Hyacinter, till höger om grinden, tänker jag mej en rad med Darwinhybrid-tulpaner. Framför dessa en mindre sort (och flera). Där skall det sedan komma Irisar. Jag måste sätta om alla Irisar för jag tror de dog i våras (det var nog för torrt).

Lite Stjärnhyacint och Berglilja kan jag sprida i dessa två rabatter. Speciellt i mitten, där det inte växer så mycket just nu. Där tänker jag mej även Allium Purple Sensation. Senare på sommaren har jag Temynta där. Dessa Allium kan jag även få in i Vinkeln, där jag redan har Allium i två grupper - det gäller bara att hitta rätt.

Under häcken tänker jag komplettera med Scilla och Vintergäck. Det är ett ganska stort område som skall täckas, och jag räknar inte med att det kommer att se så mycket ut de närmaste åren. Lökarna får föröka sig själva...

Under Rosbusken tänker jag mej Anemoner. De hinner blomma över, innan rosorna börjar växa.

Jag kompletterar vid Altanen med mera Prydnadslök. Bakker har en annan blandning detta år, med gula och rosa blommor. Jag tänker även byta Ranunklerna (som inte verkar funka där) mot Irisar. Det finns även en ny sorts Allium som heter "Fyrverkeri", som jag sätter både vid Altanen och Björken.

På tal om Björken så behöver jag sätta nya Dvärgiris, eftersom jag gjort om gräskanten. Samtidigt sätter jag stora Irisar längre upp. Även här sätter jag prydnadslökar av bägge slagen enligt ovan.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS